Thursday 7 February 2019

5 TIPS KENALI KONTRAKSI BERSALIN


5 cara nak kenal kontraksi sebenar atau kontraksi palsu yang bakal ibu WAJIB TAHU.
Ini penting, lebih-lebih lagi bila dah dekat dengan tempoh jangkaan bersalin (due date).
.

Kontraksi yang berlaku seawal trimester kedua dikenali sebagai "Braxton Hicks contraction". Ini adalah kontraksi PALSU yang bertujuan untuk mempersiapkan tubuh untuk menghadapi proses melahirkan yang sebenar.
.
Jadi, jom kita kenal apa ciri-ciri kontraksi sebenar.
1. Kontraksi sebenar berlaku ketika tempoh bersalin semakin hampir berbanding kontraksi palsu yang boleh mula dirasai sekitar 25 minggu ke atas.
2. Kontraksi sebenar akan bertambah kerap dan menjadi semakin kuat seiring dengan rasa yang lebih sakit dan tekanan yang lebih hebat.
3. Kontraksi sebenar berlaku lebih lama dan secara tetap. Sebaiknya akak catat masa kontraksi ini berlaku. Boleh guna aplikasi di telefon pintar untuk mencatatkannya dengan mudah.
4. Kontraksi sebenar akan menjadi semakin kuat dan tidak akan berhenti walaupun mengubah kedudukan dan pergerakan. Berbeza dengan kontraksi palsu yang akan berkurangan apabila minum air, mengubah posisi dan bergerak.
5. Kontraksi sebenar biasanya akan diikuti dengan tanda hampir bersalin yang lain seperti darah, cecair mukus, atau pecah air ketuban.
.
Segeralah ke hospital jika akak berasa kontraksi yang KUAT setiap 5 MINIT dalam tempoh 1 jam.
.
Sediakan beg barang bayi dan ibu siap-siap ya dalam kereta.
.
Selamat bersalin!
www.evaemilyclinic.com

No comments:

Post a Comment

Penyakit batu hempedu; SIAPA yang berisiko ?

SIAPA YANG BERISIKO TINGGI? . Terdapat beberapa faktor yang mempengaruhi pembentukan batu hempedu antaranya 👉 Jantina; wanita lebih ...