Sunday 30 September 2018

KETAHUI 6 PERKARA INI UNTUK SUNAT ANAK PEREMPUAN.



KETAHUI 6 PERKARA INI UNTUK SUNAT ANAK PEREMPUAN.
1) HUKUM DALAM ISLAM
Terdapat beberapa pendapat utama dalam hukum sunat bayi perempuan yang dibahaskan dalam konteks Malaysia dan Mazhab Syafie – iaitu wajib, sunat, dan ada juga yang mengatakan ianya harus. Walaubagaimanapun, ia tidak diberatkan sekiranya terdapat halangan mahupun kemudaratan bagi anak tersebut.
Selalunya doctor akan cadangkan untuk bersunat selepas habis waktu pantang. Ini kerana sunat bayi perempuan lebih bagus di awal usianya. Bayi kecil lebih mudah daripada bayi yang telah besar. Kerana bayi kecil tidak perlu pantang dari segi makanan. Anak semakin besar juga rumit untuk jaga lukanya.
3) PROSEDURNYA CEPAT
Berkhatan anak perempuan berbeza dengan anak lelaki di mana prosesnya lebih mudah dan cepat. Prosesnya melibatkan memotong sebahagian kecil selaput daging pada bahagian atas saluran kencing yang menutupi klitoris. Ini patut dilakukan sesedikit yang mungkin agar tidak akan mencacatkan mahupun mencederakan. Prosedur berlaku hanya 3 min atau kurang.
4) PERSEDIAAN IBU BAPA
Sebelum bawa anak untuk berkhatan, ibu bapa harus memastikan anak dalam keadaan sihat. Dapatkan nasihat doktor terlebih dahulu. Ibu bapa diberitahu oleh pihak klinik supaya memakai lampin baru sebelum memulakan
Lebih mudah dari baby lelaki. Cara penjagaan seperti menjaga luka biasa. Tekankan aspek kebersihan. Seperti menukar lampin. Bayi tidak banyak ragam tetapi cuma nampak letih.
6) HIKMAH BERKHATAN
Berkhitan atau sunat bayi perempuan akan memberi manfaat kepada seseorang kerana ianya adalah sesuatu yang disunnahkan.
Antaranya kelebihannya adalah ia menjadikan anggota kemaluan wanita lebih bersih dan dapat memelihara seseorang daripada pelbagai penyakit.

No comments:

Post a Comment

Penyakit batu hempedu; SIAPA yang berisiko ?

SIAPA YANG BERISIKO TINGGI? . Terdapat beberapa faktor yang mempengaruhi pembentukan batu hempedu antaranya 👉 Jantina; wanita lebih ...