Monday 28 May 2018

Muntah Berlebihan Semasa Mengandung



“Doctor, macam mana nie, isteri saya satu hari nie , asyik2 muntah ja. Isteri saya sihat ka? Memang mengandung macam nie ke doctor?”

Sebenarnya loya dan muntah  itu memang normal pada ibu mengandung. Sekitar 70%  wanita hamil mengalami mual dan/atau muntah-muntah, dan tidak cuma terjadi pagi hari. Kebanyakan wanita yang mengalami  kondisi ni akan baik atau benar-benar hilang pada sekitar minggu ke-14, meskipun pada beberapa wanita bisa lebih lama. Namun, sesetengah ibu hamil mengalami mual dan muntah berkali-kali dalam sehari dan tidak boleh makan atau minum. Ini boleh menjejaskan keadaan si ibu dan baby yang dikandung.

“tapi Ruby , macam mana akak nak tahu yang muntah akak nie dikira muntah berelebihan ataupon muntah yg biasa dialami oleh ibu2 mengandung?”

Ok kak, meh Ruby cita sedikit apa itu muntah berlebihan ataupon disebut jugak sebagai Hyperemesis Gravidarum. Kondisi  ni  jauh lebih buruk dibandingkan mual dan muntah pada saat hamil atau “morning sickness” biasa.
Ciri –ciri  Hyperemesis gravidarum:
1.       Akak akan rasa mual dan muntah yang berkepanjangan – sesetengah  wanita muntah sampai 50 kali sehari.  Kondisi ini mungkin akan lebih dari 14 minggu.
2.       Dehidrasi – tidak memiliki cukup air dalam tubuh, ini disebabkan akak2 akan kurang pengambilan air.  Jika akak minum kurang dari 500 ml sehari, akak perlu mencari bantuan.
3.       Kurang  berat badan disebabkan hilang selera makan.
4.       Tekanan darah rendah

“jadi Ruby , apa patut yang akak buat?”

Oh ok , kalua ibu2 ada mengalami symptom macam yang ruby terangkan takdi,akak perlu berjumpa dengan doctor.  Ada beberapa jenis ubat yang boleh digunakan semasa mengandung untuk mengurangkan gejala hyperemesis gravidarum nie.
Ruby sangat2 sarankan pada ibu2 yang mengalami masalah macam nie , terus datang jumpa doctor . sebaik-baiknya sebelum mengalami masalah dehidrasi dan turun berat badan. Ini kerana bila akak2 kurang mengambil makanan dan minuman disebabkan kerap muntah, bayi didalam perut kurang mendapat nutrisi yang secukup nya. Ruby harap apa yang ruby kongsikan hari nie bermanfaat pada ibu2 dan akak disana yang sedang mengandung.

‘ Jangan putus asa! Ketahuilah bahawa setiap penyakit ada ubatnya.’

Tolong  share info ini pada ibu2 yang lain sebab mungkin masih ramai yang belum tahu.dan jangan lupa Follow EVA EMILY CLINIC  dan  set  See First  ye supaya  tak tertinggal info untuk mommies yang tersayang.

Ruby
www.evaemilyclinic.com
Eva Emily Clinic

No comments:

Post a Comment

Penyakit batu hempedu; SIAPA yang berisiko ?

SIAPA YANG BERISIKO TINGGI? . Terdapat beberapa faktor yang mempengaruhi pembentukan batu hempedu antaranya 👉 Jantina; wanita lebih ...