Saturday 12 May 2018

Bayi Kurang Gerak






Ketika melakukan pekerjaan, anda mungkin tidak menyedari pergerakan bayi. Ada beberapa cara untuk merangsang bayi supaya bergerak

  • Angkat kaki ke atas dan relaks. Bayi kadang-kala tertidur semasa anda bergerak kerana rasa seperti dibuai, dan dia akan terjaga apabila anda duduk diam.
  • Baring mengiring (dengan mengampu perut) dan jangan bergerak. Ini dapat membantu anda menumpukan perhatian terhadap pergerakan bayi.
  • Minum air yang sangat sejuk. Bayi anda mungkin dapat merasa perubahan suhu dalam badan anda dan cuba untuk mengelak daripadanya.
  • Buat bunyi bising. Mainkan muzik dengan kuat atau hempas pintu dan lihatlah tindak balas daripadanya.

Tetapi teruskan memantau pergerakannya. Jangan berlengah-lengah untuk berjumpa doktor sekiranya rasa pergerakannya berbeza daripada yang biasa.


Pergerakan yang berkurangan mungkin bermakna bayi tidak mendapat oksigen atau nutrien yang mencukupi melalui plasenta. Jika disyaki perkara ini berlaku, segera berjumpa doctor.


Ruby
Eva Emily Clinic




No comments:

Post a Comment

Penyakit batu hempedu; SIAPA yang berisiko ?

SIAPA YANG BERISIKO TINGGI? . Terdapat beberapa faktor yang mempengaruhi pembentukan batu hempedu antaranya 👉 Jantina; wanita lebih ...