Monday 28 May 2018

Sticker Pada Buku Pink???



‘baru buat buku pink, tapi dh sticker dah hijau… adoiiii !’

Sticker merah, kuning, hijau, putih??

Ruby, boleh dak cerita dekat kak maksud sticker dkt buku pink tuu??

Ingat lagi dak bila kita p klinik kesihatan setiap bulan kita ada simpan sebuah buku kesihatan. Sebagai ibu yang sedang hamil, penting untuk ibu tahu maksud kod warna itu, supaya nanti ibu dah bersedia bila berlaku sebarang kecemasan. Di bawah adalah perincian untuk 4 jenis kod warna yang digunakan oleh pakar kesihatan.

Sistem ini mempunyai penggunaan 4 tag warna. Penentuan tag warna ini adalah berdasarkan kepada penilaian faktor risiko ibu semasa lawatan ke klinik/rumah.

MERAH - Rujukan segera ke Hospital dan pengendalian selanjutnya adalah bersama (shared care) Pakar O&G dan Pakar Perubatan Keluarga.
Berisiko bagi ibu hamil yang menghidap sakit jantung, anemia, eklampsia, pre-eklampsia, kontraksi rahim pra-matang dan lain-lain yang memerlukan kemasukan ke hospital dengan segera jika beraku sebarang masalah dipihak ibu atau kandungan.

KUNING - Rujukan untuk pengendalian oleh Pakar O&G Hospital/Pakar Perubatan Keluarga, dan penjagaan selanjutnya boleh dilakukan bersama (shared care) Pegawai Perubatan dan Jururawat Kesihatan.
Berisiko untuk ibu hamil yang mempunyai masalah perubatan yang memerlukan rawatan bersama dengan hospital, Hb kurang dari 9.5gm% dan lain-lain. Dimana ibu hamil dengan kod ini perlu dirujuk kepada pakar perubatan keluarga / O & G.

HIJAU - Pengendalian di Klinik Kesihatan oleh Pegawai Perubatan dan Kesihatan dan pengendalian selanjutnya boleh dilakukan bersama Jururawat Kesihatan/Jururawat Masyarakat di bawah pengawasan Pegawai Perubatan.
Berisiko tertentu seperti si ibu mempunyai RH negatif, berat badan ibu kurang dari 45 sebelum hamil, kandungan lebih dari satu, Hb rendah, bayi songsang dan lain-lain masalah lagi yang mana perlu dirujuk kepada doktor atau pegawai perubatan untuk tindakan lanjut jika perlu.

PUTIH - Penjagaan oleh Jururawat Kesihatan/Jururawat Masyarakat di Klinik Kesihatan dan Klinik Desa (sekiranya tiada terdapat faktor risiko yang disenaraikan dalam kod merah, kuning dan hijau, ibu diberi kod warna putih)
Kod Putih untuk ibu hamil yang tiada risiko dan boleh bersalin dimana-mana pusat bersalin.

Okay, buku ni Pakar O&G/Pakar Perubatan Keluarga boleh menukarkan kod warna mengikut penilaian tahap risiko semasa ibu hamil. Tag warna yang dilekatkan dapat mempamerkan kod warna yang telah diberikan sebelumnya.

Bagi ibu-ibu yang sedang hamil, Ruby harap ilmu hari ini berguna untuk ibu membuat persediaan mental, fizikal dan emosi menanti hari-hari yang kelahiran si manja.
Okay sekarang tengok buku pink memasing. Tengok Tag kaler apa yang tertampal pada bucu kanan atas buku tu. ada tak?

kalau ada, kaji /Tanya doktor kenapa anda di berikan kod warna sedemikian ?
jangan ingat sticker tu sekadar hiasan ye

Ruby
www.evaemilyclinic.com
Eva Emily Clinic

No comments:

Post a Comment

Penyakit batu hempedu; SIAPA yang berisiko ?

SIAPA YANG BERISIKO TINGGI? . Terdapat beberapa faktor yang mempengaruhi pembentukan batu hempedu antaranya 👉 Jantina; wanita lebih ...