Wednesday 28 November 2018

Anggaran masa yang sesuai untuk scan.



1) Dating scan.
Scan pertama ini perlu untuk tentukan kandungan dan tarikh EDD (estimated due date). Ini penting dibuat diperingkat awal kehamilan, sebaiknya sebelum 12 minggu kandungan. Ia juga penting untuk pastikan bahawa kandungan berada di dalam rahim dan seterusnya mengelakkan kes kandungan di luar rahim.

2) Antenatal check up
Sepanjang antenatal check up, adalah baik jika dapat buat scan pada setiap trimester untuk melihat perkembangan anak didalam kandungan.
Kebanyakan Klinik Kesihatan akan melakukan scan ibu mengandung pada waktu buka buku antenatal, 20 minggu dan 28 minggu. Selain di Klinik Kesihatan, anda boleh juga lakukan scan mengandung di klinik atau hospital swasta.

3) Jantina bayi
Jantina bayi lebih jelas pada usia kandungan 20 minggu dan ke atas. Namun ianya bergantung kepada kedudukan janin.

4) Scan 3D/4D
Sekarang ini mesin ultrasound sudahpun berevolusi sehinggakan sesetengah tempat punya scan 6D. Ianya sesuai bagi kandungan dari usia 28 hingga 33 minggu kandungan. Scan ini membolehkan parents melihat rupa paras baby sebelum dilahirkan lagi!


No comments:

Post a Comment

Penyakit batu hempedu; SIAPA yang berisiko ?

SIAPA YANG BERISIKO TINGGI? . Terdapat beberapa faktor yang mempengaruhi pembentukan batu hempedu antaranya 👉 Jantina; wanita lebih ...