Saturday 10 November 2018

APA ITU PLACENTA PREVIA?









🔴APA ITU PLASENTA PREVIA?🔴
Plasenta terbentuk apabila telur yang telah disenyawakan melekat dalam uterus anda selepas melalui perjalanan sepanjang tiub falopian. Kadang-kadang, ia melekatkan dirinya di bahagian uterus yang rendah. Dalam kes ini, plasenta itu akan berkembang di kedudukan yang rendah.
Jika anda membuat imbasan ultrasound pada awal kehamilan dan plasenta dilihat berada hampir dengan serviks, jangan bimbang. Apabila bayi semakin membesar, uterus anda yang turut membesar secara semula jadinya akan menarik plasenta ke atas, jauh daripada serviks.
Jika plasenta masih lagi berada di kedudukan rendah dalam uterus selepas 20 minggu kehamilan, ini dipanggil plasenta previa. Walaupun sudah berada pada peringkat ini, plasenta masih boleh naik ke atas tepat pada masa bayi anda dilahirkan. Menjelang akhir kehamilan, kira-kira satu dalam 200 wanita mengalami plasenta previa pada tahap yang berlainan. Kebanyakan daripadanya adalah kes-kes ringan.
Jika plasenta itu menutup serviks anda pada akhir kehamilan, jalan keluar untuk bayi melalui faraj akan dihadang. Plasenta itu mungkin menutup sebahagian daripada serviks (partial placenta praevia) atau menutup keseluruhannya (major placenta praevia). Tidak kira yang mana, bayi anda akan perlu dilahirkan melalui pembedahan caesarean.

No comments:

Post a Comment

Penyakit batu hempedu; SIAPA yang berisiko ?

SIAPA YANG BERISIKO TINGGI? . Terdapat beberapa faktor yang mempengaruhi pembentukan batu hempedu antaranya 👉 Jantina; wanita lebih ...