Thursday 13 December 2018

9 makanan yang sangat berkhasiat untuk dimakan semasa mengandung


1. Makanan berasaskan tenusu
Semasa hamil, badan memerlukan ekstra protein dan kalsium bagi fetus yang sedang membesar. Produk tenusu seperti susu dan yogurt adalah sumber kalsium, phosphorus, vitamin B, magnesium dan zinc yang amat diperlukan oleh ibu-ibu mengandung. Bakteria probiotik yang terkandung dalam greek yogurt juga dapat mengurangkan risiko pre eklampsia (tekanan darah tinggi semasa mengandung), diabetes gestasi,
2. Kekacang
Sumber kekacang seperti lentil, kacang pea, kacang kuda, kacang soya dan kacang tanah adalah sangat kaya dengan serat, protein, zat besi, asid folik, dan kalsium. Asid folik sangat penting untuk kesihatan ibu mengandung dan bayi dalam kandungannya..
3. Ubi Keledek
Ubi ini kaya dengan beta karotin iaitu sumber vitamin A untuk badan anda. Ianya sangat penting untuk sel-sel dan tisu badan membesar. Setiap 100-150 gram ubi keledek yang dimasak dapat memenuhi pengambilan vitamin A harian anda.
4. Ikan Salmon
Asid lemak Omega 3 yang terkandung dalam ikan salmon sangat bermanfaat pada ibu mengandung. Ianya dapat membantu tumbesaran organ-organ bayi anda terutamanya otak dan mata. Ikan salmon juga mengandungi vitamin D yang penting untuk tumbesaran tulang dan sitem imun.
5. Telur
Sebutir telur yang bersaiz besar mengandungi 77 kalori, protein, lemak, vitamin dan mineral yang amat diperlukan badan. Telur juga adalah sumber yang penting untuk choline yang penting untuk perkembangan otak bayi.
6. Brokoli dan sayuran berdaun hijau
Sayuran seperti brokoli dan bayam mempunyai banyak nutrien yang penting seperti serat fiber, vitamin C, vitamin K, vitamin A, kalsium, zat besi, asid folik, potassium serta anti-oksida. Sayuran sangat baik untuk membantu sistem penghadaman dan mengelakkan sembelit.
7. Daging
Daging merah dan daging ayam adalah sumber protein yang sangat penting. Ianya juga mengandungi zat besi, choline dan vitamin B yang diperlukan wanita hamil bagi kandungan mereka.
8. Bijirin penuh
Makan bijirin penuh boleh membantu wanita hamil memenuhi keperluan kalori yang meningkat, terutamanya semasa trimester kedua dan ketiga. Berbanding bijirin halus, bijirin penuh kaya dengan serat, vitamin dan zat-zat tumbuhan. Bijirin penuh seperti oat quinoa dan ianya juga kaya dengan serat, vitamin B dan magnesium.
9. Air kosong.
Semasa kehamilan, jumlah darah meningkat sehingga 1.5 liter atau kira-kira 50 auns. Oleh itu, penting untuk kekal terhidrasi dengan betul. Selain itu, meningkatkan pengambilan air anda dapat membantu melegakan sembelit dan mengurangkan risiko jangkitan saluran kencing, yang biasa berlaku semasa kehamilan.


No comments:

Post a Comment

Penyakit batu hempedu; SIAPA yang berisiko ?

SIAPA YANG BERISIKO TINGGI? . Terdapat beberapa faktor yang mempengaruhi pembentukan batu hempedu antaranya 👉 Jantina; wanita lebih ...