Wednesday 12 December 2018

Tanda-tanda anak anda mengalami alahan terhadap makanan






Berikut adalah tanda-tanda anak anda mengalami alahan terhadap makanan:
1. Reaksi pada kulit- anak anda mulai mengalami ruam yang gatal di kulit. Ekzema juga adalah salah satu jenis reaksi kulit terhadap alahan dan ianya adalah ruam bersisik, gatal yang boleh melepuh atau mengelupas.
2. Reaksi pada sistem pencernaan- anak anda mulai menunjukkan simptom seperti sakit perut atau rasa seperti membuang, muntah dan cirit-birit selepas memakan makanan tertentu.
3. Reaksi pada sistem pernafasan- Berdehit (wheezing), batuk, hidung berair adalah simptom yang selalu dialami kanak-kanak dan orang dewasa jika mereka mengalami alahan makanan. Reaksi pada sistem pernafasan mula menjadi serius dan memerlukan rawatan kecemasan jika anak anda mulai:
• Bengkak bibir, lidah, mata atau muka
• Bengkak saluran pernafasan seperti masalah bernafas, batuk yang pendek, mengalami masalah menelan.
4. Reaksi seluruh badan (anafilaksis)- Anafilaksis adalah tindak balas yang melibatkan pelbagai sistem badan dan dapat menyebabkan penurunan tekanan darah. Mereka akan mengalami simptom seperti kesukaran bernafas, kulit pucat, pening dan tidak sedarkan diri. Jika anak anda mula menunjukkan gejala-gejala seperti di atas, cepat-cepatlah membawanya berjumpa dengan doktor.

No comments:

Post a Comment

Penyakit batu hempedu; SIAPA yang berisiko ?

SIAPA YANG BERISIKO TINGGI? . Terdapat beberapa faktor yang mempengaruhi pembentukan batu hempedu antaranya 👉 Jantina; wanita lebih ...