Thursday 27 December 2018

Bimbang tidak datang haid??



Ruby..akak dah tak datang period selama 7-8 bulan lah. Check upt negatif. Takkan lah akak menopause kot..baru umur 35😓😓 Akak dah tak subur ke Ruby??
.
.
Uishh sekali tak subur akak ni buat andaian. Tapi Ruby akui tidak datang haid adalah satu perkara yang sangat mengganggu seseorang wanita. Terutamanya bagi mereka yang mengalami haid yang tidak teratur. Mereka akan selalu terkeliru samada mengandung ataupun tidak datang haid (amenorrhea).
.
Amenorrhea adalah keadaan di mana seseorang wanita tidak datang haid. Ada beberapa klasifikasi Amenorrhea tetapi jika berdasarkan masalah di atas, berkemungkinan wanita tersebut mengalami Amenorrhea Sekunder.
.
Definasi amenorea sekunder adalah haid yang tidak datang berturut-turut selama 6 bulan bagi wanita yang kedatangan haidnya biasanya tetap setiap bulan. Amenorea sekunder mungkin disebabkan masalah ginekologi (sistem peranakan) atau pertukaran fisiologi seperti jika mengandung atau sebagainya.
.
.
Jadi adalah dinasihatkan bagi mereka yang mempunyai masalah amenorrhea untuk berjumpa doktor sakit puan bagi mencari punca-puncanya dan mendapatkan rawatan sekiranya perlu.

No comments:

Post a Comment

Penyakit batu hempedu; SIAPA yang berisiko ?

SIAPA YANG BERISIKO TINGGI? . Terdapat beberapa faktor yang mempengaruhi pembentukan batu hempedu antaranya 👉 Jantina; wanita lebih ...