Saturday 22 December 2018

KEPENTINGAN FOLIK ASID KEPADA IBU HAMIL DAN BAYI.




TAKE NOTE ya semua IBU-IBU HAMIL!! Hari ni Ruby nak membincangkan sedikit tentang kepentingan ASID FOLIK...
.
.
Asik Folik (juga dikenali sebagai folat) adalah tambahan diet yang dianggap benar-benar penting. Ianya boleh membantu mencegah spina bifida dan lain-lain kecacatan tiub neural bayi.
.
.
Spina bifida adalah penyakit kongenital yang serius. Ia berlaku apabila tiub yang melindungi sistem saraf pusat tidak menutup sepenuhnya dan boleh mengakibatkan ketidakupayaan yang teruk.
.
.
Jadi, semua wanita yang merancang untuk hamil dinasihatkan supaya mengambil tambahan harian folik asid 400mcg dari masa pembenihan dan sepanjang tiga bulan pertama kehamilan.
.
.
Anda juga boleh meningkatkan pengambilan folat semulajadi melalui pemakanan anda. Folat didapati dalam banyak makanan yang berbeza, terutama sayur-sayuran dan bijirin sarapan yang diperkuatkan dengan vitamin.
.
.
Tetapi ramai ibu-ibu hamil tidak mengambil folat semulajadi (daripada sayuran) yang mencukupi. Oleh itu, amat digalakkan untuk anda mengambil pil folik asid sebagai sumber utama folik asid untuk kandungan.

No comments:

Post a Comment

Penyakit batu hempedu; SIAPA yang berisiko ?

SIAPA YANG BERISIKO TINGGI? . Terdapat beberapa faktor yang mempengaruhi pembentukan batu hempedu antaranya 👉 Jantina; wanita lebih ...