Tuesday 11 December 2018

TIPS UNTUK MENGURANGKAN BERAT BADAN SELEPAS BERSALIN.




“Alamak Ruby, berat badan akak naik laa selepas mengandungkan Arisya..”.
Easy akak…Ni Ruby nak share dekat akak beberapa TIPS UNTUK MENGURANGKAN BERAT BADAN SELEPAS BERSALIN.
1. Amalkan pemakanan sihat sejak mengandung. Jangan dengan alasan makan untuk ‘2 orang’ , anda makan dengan kuantiti untuk 2 orang juga..
2. Menyusu badan. Percaya atau tidak, aktiviti menyusu badan dapat membakar kalori kira-kira 200 hingga 500 kalori setiap hari.
3. Bergerak dengan aktif. Waktu berpantang adalah waktu untuk berehat tetapi ada baiknya kalau anda bergerak dan melakukan aktiviti ringan seperti melakukan kerja rumah. Anda tidak perlu ke gym untuk membakar kalori.
4. Ajak suami untuk diet sekali. Anda akan lebih bersemangat sekiranya ada seseorang yang menjadi teman untuk turunkan berat badan bersama-sama.
5. Cukup tidur dan rehat. Menurut kajian, keletihan dan tidak cukup tidur dapat merangsang hormon-hormon stres yang memacu penambahan berat badan.
6. Tanamkan mindset anda bahawa anda boleh lakukannya! Badan anda melalui pelbagai proses yang kompleks dalam 9 bulan fasa kehamilan. Jadi, mana mungkin segala perubahan ini dapat di ‘undo’ dalam masa sebulan dua?
7. Banyak minum air masak. Mungkin tidak ramai yang tahu yang air juga dapat membantu mempercepatkan metabolisma badan untuk membakar kalori anda.

No comments:

Post a Comment

Penyakit batu hempedu; SIAPA yang berisiko ?

SIAPA YANG BERISIKO TINGGI? . Terdapat beberapa faktor yang mempengaruhi pembentukan batu hempedu antaranya 👉 Jantina; wanita lebih ...