Wednesday 23 January 2019

Kelahiran Pramatang



Kandungan yang mencapai 37 hingga 42 minggu dikira matang, manakala bayi yang dilahir SEBELUM 37 minggu ia dianggap kelahiran pramatang.
.
SEBAB-SEBAB UTAMA Kelahiran Pramatang (KP) masih belum dikenalpasti, akan tetapi lebih kurang 20% darinya adalah disebabkan oleh DOKTOR YANG TERPAKSA MENGELUARKAN (melahirkan) bayi itu awal dari waktunya (induksi). 
.
Ini SELALU TERJADI jika IBU MENGALAMI PENYAKIT-PENYAKIT YANG HANYA AKAN SEMBUH DENGAN BAYI ITU DILAHIRKAN (seperti darah tinggi, kencing manis dan IUGR).
.
Sukar untuk meramalkan pesakit mana yang boleh mendapat KP, tetapi ada beberapa faktor yang boleh meningkatkan risiko seseorang, diantaranya:
1. Sejarah KP dikandungan yang lalu/lampau
2. Mengandung kembar
3. Pernah menjalani pembedahan bahagian serviks
4. Struktur rahim yang tidak normal
5. Pendarahan rahim semasa mengandung
6. Penyalah gunaan dadah (heroin, ecstasy)
7. Menghisap rokok
8. Jangkitan kuman di pundi air kencing, rahim dan faraj
9. Berat badan yang terlalu ringan atau berat badan tidak
meningkat semasa mengandung.
10.Air ketuban yang terlalu banyak ( polyhydraminous)
11.Kurang darah merah (anemia) yang ketara semasa
mengandung
12.Mengandung terlalu kerap
13. Mengandung pada usia remaja.
14. Stres (fizikal dan psikologi) semasa mengandung.
.
Kelahiran pramatang merupakan satu keadaan yang kritikal. Ini kerana banyak komplikasi terhadap bayi. Organ-organ bayi yang masih belum matang akan lebih terdedah kepada banyak masalah yang boleh membawa maut kepada bayi.
.
Antara masalah-masalah tersebut adalah kesusahan untuk bernafas secara normal, kesejukan, kesukaran menyusu, masalah pada penglihatan, usus dan saraf otak bayi. Lagi kurang bulan bayi tersebut, lagi teruk tahap komplikasinya. Namun masalah ini dapat dikurangkan dengan adanya rawatan hospital pakar yang lengkap dengan perkhidmatan ICU kanak-kanak.

No comments:

Post a Comment

Penyakit batu hempedu; SIAPA yang berisiko ?

SIAPA YANG BERISIKO TINGGI? . Terdapat beberapa faktor yang mempengaruhi pembentukan batu hempedu antaranya 👉 Jantina; wanita lebih ...