Tuesday 15 January 2019

Saya pregnant..Bolehkah saya drive kereta??


Jawapannya Boleh...tidak ada sebab untuk ibu-ibu hamil tidak boleh memandu. Tetapi jika ada keadaan seperti mabuk kehamilan dan kerap muntah-muntah, mungkin anda perlu mempertimbangkannya semula. Takut-takut hilang fokus pula semasa memandu.
.
Di bawah adalah beberapa TIPS UNTUK IBU HAMIL MEMANDU KERETA DENGAN LEBIH SELESA.
1. Cuba cari kedudukan yang selesa semasa memandu. JIka sakit belakang, cuba letak kusyen atau gulungan tuala di bahagian belakang pinggang.
2. Berehatlah sekurang-kurangnya 90 minit selepas memandu. Duduk buat masa yang panjang akan membuatkan kaki dan buku lali anda bengkak ditambah lagi dengan betis yang kejang.
3. Semasa berehat, anda digalakkan untuk berjala-jalan dan regangkan kaki. Luruskan kaki, didahulukan dengan tumit, dan lenturkan tapak kaki untuk meregangkan otot betis.
4. Pastikan anda bawa banyak snek sihat dan minuman untuk anda kunyah semasa dalam perjalanan. Ini dapat menambah tenaga dan lebih fokus semasa memandu.
5. Pakai pakaian dan kasut yang selesa. Pakaian perlulah longgar dan tidak menjerut mana-mana bahagian badan supaya peredaran darah lebih lancar.
6. Baby bump dah besar..kena pakai jugak ke tali pinggang keledar? Of course..YES! Itu adalah undang-undang. Cara-cara yang betul adalah:
*Pakai bahagian riba tali pinggang dengan cara ia terletak pada paha iaitu di bawah perut.
*Bahagian bahu tali pinggang pula haruslah terletak merentasi tulang selangka dan di antara payudara.
7. Apabila perut anda semakin membesar dan terlalu dekat dengan stereng, anda mungkin lebih selesa orang lain yang memandu😁
Semoga ibu-ibu yang hamil dan kerap memandu kereta dapat manfaat dari artikel ini. Selamat mencuba!!

No comments:

Post a Comment

Penyakit batu hempedu; SIAPA yang berisiko ?

SIAPA YANG BERISIKO TINGGI? . Terdapat beberapa faktor yang mempengaruhi pembentukan batu hempedu antaranya 👉 Jantina; wanita lebih ...