Thursday 17 January 2019

Kenapa doktor syorkan saya bersalin secara pembedahan??



Pembedahan caesarean (juga dikenali sebagai c-section) adalah pembedahan di mana pakar obstetrik (perbidanan) membuat potongan pada perut dan rahim (uterus) agar bayi anda boleh dilahirkan.
.
Antara SEBAB-SEBAB DOKTOR MENGESYORKAN ibu-ibu untuk memilih PEMBEDAHAN CAESAREAN berbanding bersalin secara vagina (normal) adalah:
1. Anda pernah bersalin secara pembedahan caesarean di mana insisi (belahan) di buat secara menegak ataupun sudah melalui pembedahan caesarean lebih dari sekali. Keadaan ini meningkatkan risiko untuk Rahim ‘koyak’ (uterine rupture) jika cuba bersalin secara normal.
2. Anda pernah menjalani apa-apa pembedahan Rahim seperti Myomectomy (pembedahan membuang fibroid) yang juga akan menyebabkan risiko koyakan rahim.
3. Terdapat lebih dari seorang bayi dalam kandungan anda!! (anda boleh melahirkan kembar dua dengan bersalin secara biasa tetapi bergantung pada umur kandungan dan posisi bayi) \
4. Bayi dalam kandungan anda bersaiz sangat besar (macrosomia)
5. Bayi anda dalam kedudukan songsang atau melintang.
6. Uri (plasenta) berada di kedudukan rendah ketika fasa terakhir kehamilan.
7. Laluan vagina terhalang, oleh fibroid/ketumbuhan lain yang besar dan menyebabkan bersalin secara normal hampir mustahil.
8. Kandungan anda dikenalpasti mempunyai kecacatan / ketaknormalan seperti kecacatan pada otak dan kepala, spinal cord (saraf tunjang) yang dipanggil Neural Tube Defects (NTD).
9. Ibu positif HIV dan ujian darah di akhir kehamilan menunjukkan bahawa anda mempunyai viral load yang tinggi.
Tetapi ibu-ibu jangan risaukan sangat dengan pembedahan caesarean ini kerana ia adalah pembedahan besar yang PALING BIASA di kalangan wanita. Oleh itu, tumpukan segala perhatian kepada diri dan kandungan anda supaya semuanya sihat dan biarkan doktor yang menguruskan semuanya untuk anda.

No comments:

Post a Comment

Penyakit batu hempedu; SIAPA yang berisiko ?

SIAPA YANG BERISIKO TINGGI? . Terdapat beberapa faktor yang mempengaruhi pembentukan batu hempedu antaranya 👉 Jantina; wanita lebih ...