Tuesday 12 June 2018

Ovarian Cyst Dan Ketidaksuburan


‘ruby, kak dah kawin 2 tahun tapi belum hamil. Baru2 ni kak ada buat pemeriksaan kesuburan, dr kata kak ada cyst dkt ovary.. kak risau, kalau cyst kak tu besar mesti kak susah nak hamil” ðŸ˜°

OVARIAN CYST DAN KETIDAKSUBURAN

Ovarian cyst biasa dihadapi oleh wanita, kebanyakkan dikesan ketika pemeriksaan ultrasound. Adakah ovarian cyst ni mengganggu kesuburan?

Ovarian cyst ni sebenarnya adalah kantung yg mengandungi cecair berada dalam kilang telur ovary. Cecair ni boleh jd cair macam air, pekat, atau mengandungi tisu-tisu seperti rambut. Saiz juga bebeza.

Ovarian cyst yg normal akan membesar, dan pecah utk mengeluarkan telur ovum ketika ovulasi. Cyst yg pecah ini dinamakan follicle. Jika cyst ini tidak pecah, saiznya akan bertambah besar dan dinamakan functional ovarian cyst. Ia tak merbahaya kecuali jika saiznya terlalu besar.

Ada beberapa ovarian cyst yg boleh mengganggu kesuburan

  • Endometriomas (cyst yg disebabkan oleh endometriosis)
  • Polycystic ovarian cyst (terdapat beberapa cyst yg kecil pada kilang telur ovary, kehadiran haid yg tidak teratur dan kadar kandungan hormone tertentu yg tinggi dalam darah.



Cyst yg tidak mengganggu kesuburan 

  • Functional cyst (cyst yg terjadi secara normal semasa kitaran haid, malah kehadiran functional cyst lah yg menandakan seseorang wanita tu subur)
  • Cystadenomas (cyst ini berlaku di permukaan lapisan luar kilang telur ovary, jadi ia tidak menggangu kesuburan)
  • Dermatoid cyst (cyst ini mengandungi beberapa tisu seperti kulit, rambut. Ia dikeluarkan melalui pembedahan dan tidak mengganggu kesuburan .

Jadi untuk wanita yg ragu2 mengenai cyst, eloklah dapatkan pandangan dan nasihat dari doctor

Ruby
www.evaemilyclinic.com

No comments:

Post a Comment

Penyakit batu hempedu; SIAPA yang berisiko ?

SIAPA YANG BERISIKO TINGGI? . Terdapat beberapa faktor yang mempengaruhi pembentukan batu hempedu antaranya 👉 Jantina; wanita lebih ...