Monday 25 June 2018

Tips kekal sihat sepanjang hamil walaupun berat berlebihan



tips kekal sihat sepanjang hamil walaupun berat berlebihan

😉Jangan skip sarapan
Mulakan hari dengan sarapan yang sihat. Sarapan perlulah seimbang dan mengandungi protein, lemak dan karbohidrat. Mengambil sarapan akan membuatkan ibu bertenaga dan selesa sepanjang hari.

😉Makan sedikit
Makanlah dalam jumlah yang sikit tetapi kerap. Sebaiknya makan 6 kali sehari berbanding 3 kali makan utama. Ini akan membantu mengawal gula di dalam darah.

😉Protein
Pastikan setiap hidangan mengandungi protein dan elakkan makanan yang dihasilkan daripada gula halus dan tepung putih. Ia berupaya membantu menstabilkan paras gula di dalam darah dan mengurangkan rasa lapar.

😉Buah dan sayur
Ibu boleh berkreativiti dalam menyediakan hidangan buah dan sayur. Ibu boleh membuat salad dengan mencampurkan sayur, telur dan buah serta sos yang enak. Aya dah try satu sos salad ni memang sedaplah, hingga anak yang tak suka sayur boleh minta maknya ni buatkan salad. Cuba tau 😀

😉Lemak baik
Gunakan minyak seperti minyak kanola, minyak kacang tanah atau minyak zaitun menggantikan minyak kelapa sawit dalam masakan. Ia akan membantu mengawal jumlah kalori harian dan mengelakkan lemak jahat meningkat di dalam badan.

😉Asid Folik
Utamakan folat dalam pemakanan seharian. Berdasarkan kajian, ibu berbadan besar memerlukan lebih asid folik. Oleh itu, amatlah penting agar ibu mengambil sama ada suplemen atau makanan mengandungi asid folik yang tinggi seperti brokoli.

 ðŸ˜‰Diari makanan
Amalkan mencatat apa jua yang ibu makan di dalam buku khas atau di dalam telefon pintar anda. Ini dapat membantu ibu mengenalpasti jumlah kalori yang diambil setiap hari dan mengetahui mood serta mudah jika ditanya oleh doktor kelak.
.
.
ruby
.
.
www.evaemilyclinic.com

No comments:

Post a Comment

Penyakit batu hempedu; SIAPA yang berisiko ?

SIAPA YANG BERISIKO TINGGI? . Terdapat beberapa faktor yang mempengaruhi pembentukan batu hempedu antaranya 👉 Jantina; wanita lebih ...