Saturday 9 June 2018

Ovarian Cyst Ketika Hamil


‘ruby, haritu kak p scan dr kata kak ada cyst.. kak tengah pregnant ni, bahaya tak.. kak kena buat pembedahan tak?’ – Pn Niza

Kebanyakan cyst ni tak berbahaya, secara tak sengaja dapat dikesan semasa melakukan pemeriksaan ultrasound untuk mengetahui perkembangan bayi dalam rahim sebab organ kilang telur ovary terletak berhampiran dengan rahim, maka ia mudah dikesan..

Jika pemeriksaan ultrasound menunjukkan bahawa imej ovarian cyst itu mengandungi cecair saja, kemungkinan ia tidak berbahaya, namun ini gambaran kasar. Pemeriksaan lebih detail harus dilakukan.

Jika ovarian cyst jenis yang tidak berbahaya dan saiz kurang 5cm, selalunya doctor tidak akan melakukan apa-apa kerana ia tidak mendatangkan mudarat kepada wanita hamil dan bayi. Biasanya doctor akan melakukan pemeriksaan berkala untuk mengetahui perkembangan saiz ovarian cyst tersebut.

Tetapi jika saiznya sudah besar melebihi 5cm, bimbang cyst tersebut akan pecah, berdarah. Ini boleh menyebabkan komplikasi yang serius. Selain memberi rasa tidak selesa pada bahagian abdomen, ovarian cyst yg besar boleh memberi tekanan secara fizikal pada pundi kencing dan rahim, seterusnya mungkin boleh menyebabkan keguguran dan kelahiran pra matang.

Namun, Ruby nasihatkan berbincanglah dengan doctor, kerana setiap pesakit tidak mempunyai masalah serupa. Bertanya kepada doctor mengenai saiz dan jenis cyst yang dihadapi.
Ruby
www.evaemilyclinic.com
Eva Emily Clinic

No comments:

Post a Comment

Penyakit batu hempedu; SIAPA yang berisiko ?

SIAPA YANG BERISIKO TINGGI? . Terdapat beberapa faktor yang mempengaruhi pembentukan batu hempedu antaranya 👉 Jantina; wanita lebih ...