Friday 29 June 2018

teknik semulajadi yang ibu boleh lakukan untuk mengurangkan sakit dan mempercepatkan proses bersalin

Terdapat beberapa teknik semulajadi yang ibu boleh lakukan untuk mengurangkan sakit dan mempercepatkan proses bersalin iaitu;

😍Ibu perlu kerap bergerak seperti berjalan kerana pergerakan yang banyak akan membantu menguatkan kontraksi dan membantu mempercepatkan proses kelahiran. Elakkan kerap berbaring. Kalau kat dalam wad pun ibu perlu banyakkan bergerak, kerana ia memang sangat membantu berbanding hanya berbaring di katil.

😍Jika ibu terasa tidak larat untuk berjalan, ibu boleh menukar ke posisi yang lebih selesa ketika di atas katil.

😍Seboleh-bolehnya kerapkan membuang air kecil kerana pundi kencing yang penuh akan menghalang penurunan kepala bayi sekaligus melambatkan proses kelahiran.

😍Sekiranya sakit kontraksi datang, gunakan teknik pernafasan untuk mengurangkan kesakitan. Tarik nafas dalam-dalam melalui hidung dan menghembuskannya melalui mulut, kalau boleh ketika hembus tu buatlah bunyian seperti “huuuhhhh” atau “aaahhhhh”. Ianya memang sangat membantu memberikan rasa tenang sekaligus mengurangkan rasa sakit.

😍Ibu boleh mandi menggunakan air suam. Air suam akan memberikan ibu perasaan yang tenang sekaligus mengurangkan keperluan untuk mengambil ubat untuk mempercepatkan proses kelahiran.

😍Minta suami anda untuk memberikan urutan di bahagian pinggul serta bahagian yang ibu rasakan sakit atau lenguh akibat menahan sakit kontraksi.

😍Semasa kontraksi, gerakkan punggung dan membongkok ke depan untuk membantu rahim menolak bayi ke saluran peranakan dengan betul.

😍Cuba dengar bacaan surah-surah Al-Quran atau muzik yang menenangkan serta makan atau minum jika perlu, namun bergantung kepada hospital bersalin anda.
.
.
www.evaemilyclinic.com

1 comment:

Penyakit batu hempedu; SIAPA yang berisiko ?

SIAPA YANG BERISIKO TINGGI? . Terdapat beberapa faktor yang mempengaruhi pembentukan batu hempedu antaranya 👉 Jantina; wanita lebih ...